Skip navigation

26/07/2007

Al jarenlang ben ik heel bewust en trouw gebruiker van het openbaar vervoer in Vlaanderen omdat het een efficiënt en milieuvriendelijker alternatief is voor de wagen. Met enige trots kijk ik dan ook naar onze vervoersmaatschappij De Lijn omdat zij ook onlangs de eerste hybride waterstofbus in gebruik hebben genomen. Mooi zo! Maar toch stel ik mij langs andere kant zeer ernstige vragen over het echte milieubewustzijn van het personeel van de onderneming.Sinds enkele weken werd de “zet uw motor af”-campagne op iedere Vlaming afgevuurd, slechts weinigen zullen het niet gemerkt hebben. Iedere logisch denkende mens zou daar dan ook rekening mee gaan houden, denk je dan. Bij De Lijn denken ze er anders over. Ga het even na. Aan ieder station wachtend voor vertrek en aan heel wat haltes waar een bus ‘te vroeg op schema’ is, staan bussen met de motor aan. Dit gaat niet over enkele minuutjes, want hetloopt heel vaak op tot een half uur of een uur.

De Lijn

Ik ben de voorbije week ook even op pad geweest om de proef op te som te nemen (met de bus), en kwam zeer ontgoocheld terug thuis. Iedere bus die ik nam, heeft minstens 10 minutenlang ononderbroken stilgestaan met de motor aan. De koplopers waren de Genste feestenbussen met drie kwartier per rit. Wanneer ik later de buschauffeurs vriendelijk vroeg waarom de motor niet afgezet word, kreeg ik een hele mooie reeks redenen: twee chauffeurs vertelden mij dat het om technische redenen ging, dat wanneer de motor afgezet werd, er grote kans was dat ze niet meer gingen kunnen starten. Een andere vriendelijke heer aan het stuur wist me te vertellen dat hij anders geen stroom meer zou hebben voor zijn ventilatortje, terwijl nog twee anderen beweerden dat 10 minuten de motor laten draaien véél milieuvriendelijker was dan de motor opstarten en een laatste chauffeur had er geen flauw idee van waarom hij de motor liet draaien. Niemand zei “oei – even vergeten”.

Daarom zou ik het volgende willen vragen: “Beste mensen van De Lijn. Ik zou mij graag iéts milievriendelijker verplaatsen. Mag ik dat met jullie?”

* 07/08/2007 – De Lijn reageert:

Geachte heer

Wij hebben uw brief van 26 juli 2007 met de nodige aandacht onderzocht en kunnen u het volgende meedelen.

Als de bussen langer dan 2 minuten stilstaan zijn ze verplicht hun motor stil te leggen om de lawaaihinder voor de omwonenden te beperken. Wanneer de bussen er minder dan 2 minuten stilstaan is de chauffeur niet verplicht de motor stil te leggen. Wij hebben uw opmerkingen doorgestuurd naar de verschillende stelplaatsen. Op die manier kunnen de chauffeurs nogmaals herinnerd worden aan bovenstaande richtlijnen. Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken. Mocht u in de toekomst nog problemen ondervinden aarzel dan niet om ons te contacteren.

De voorbije jaren heeft De Lijn geïnvesteerd in het plaatsen van roetfilters op alle voertuigen van ons wagenpark. Aan deze investering hing een prijskaartje van 8 miljoen Euro.

Op deze manier wil De Lijn de uitstoot van fijn stof drastisch verminderen. Bovendien werden de bussen die een roetfilter kregen, uitgerust met technologie die de uitstoot van stikstofoxiden voorkomt. Dat gas veroorzaakt ozonvorming. Ozon is zeer schadelijk voor mensen, planten en materialen: het kan leiden tot ademhalingsproblemen, veroorzaakt verminderde opbrengst en stressbestendigheid van gewassen en tast sommige materialen en structuren aan. Het lanceren van de hybride waterstofbus is dus een meer dan logische stap in een milieuvriendelijker openbaar vervoer. U merkt dat wij toch de nodige inspanningen doen om tot een milieuvriendelijk vervoer te komen.

Wij danken u voor uw reactie en staan uiteraard steeds tot uw dienst.

Met vriendelijke groeten

3 Comments

  1. Ik heb ook altijd gehoord dat de motor laten draaien minder vervuilt dan hem afleggen als het om een paar minuten gaat. Is dat dan niet zo? Zijn daar ergens studies van te vinden? Wil graag weten.

  2. De Lijn heeft gereageerd, zie oorspronkelijk artikel🙂.

  3. Debat:
    Wilt U het fijne
    weten over fijn
    stof?

    Debatavond:

    Omschrijving van het aanbod
    We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

    Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

    Opmerkingen/Praktisch

    Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
    Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping – Bredabaan 561 – 2170 Merksem

    bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

    Gratis deelname.

    Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

    Aanbod bestemd voor mensen uit
    Provincie Antwerpen

    Programma
    19.00u: Kan u kennis maken met de “waterstofbus”.

    Debatavond:

    19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

    19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a.

    Professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent;
    Dhr Piet Vanden Abeele (Unizo) en
    Mevrouw Marka Van der Elst, beleidsmedewerkster luchtkwaliteit.
    Schepen Guy Lauwers heeft afgezegd wegens dubbele boeking (milieumaand is een drukke maand!).

    21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

    22.00u : receptie (gratis)

    Wenst u de mening te weten van de politieke partijen?
    Via Google:
    blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen
    en
    http://www.bloggen.be/reddevoorkempendw
    Of:
    http://reddevoorkempendw.bloggen.be/

    Op deze blog kan je o.a. lezen:

    Dirk Weyler interviewt (deze mensen zijn niet aanwezig op de debatavond zelf!):

    Bart Martens (sp.a)
    Filip Dewinter (Vlaams Belang)
    Marleen Van Eynde (Vlaams Belang)
    Rudi Daems (Groen!)
    Mark Verhaegen (CD&V)
    Jos Bex (Spirit)
    Mieke Vogels (Groen! Annicik Deridder (Vld)
    Frans Peeters (CD&V)
    Jan Peumans (NVA)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: